torstai 18. marraskuuta 2010

Päivä 60 | Mariental - Springbok | Namibia - Etelä-Afrikka

688km | +17,5 - +41 | Sataa, paistaa, pilvistää.
Herätessämme sataa. Lähtiessämme liikkeelle sataa. Sade loppuu kuitenkin tunnin liikkeen kuluttua minun ja Pasin kohdalta. Etupojat ajavat paisteessa. Takapojilla (Teijolla, Jukalla ja Pekalla) sen sijaan mielenkiintoisin päivä. Sossuslveissä sataa… ja tapoikien tielle sataa koko päivän ja siitä tiestä suurin osa hiekkatietä. Ja kuten jo tiedämme, Honda ei kaadu. Ei myöskään märällä ja liukkaalla mutavellitiellä vaikka Teijo joutuu välillä Hondaansa lykkäämään kun tagagummi vain pyörii tyhjää. Hondamies on erimies. Pasikin on jo harkinnut vakavasti Hondamiehen uraa… ;)
Namibia kuumenee ennen kuin loppuu. Namibian lopussa on jotakin hyvin paljon samaa Death Valleyssa niin maisemallisesti kuin lämpötilalisesti ja pääsemme Pasin kanssa ajamaan yli 40 asteen lämpötiloissa. Etupojilta tulee viestiä, että eivät malttaneet pysähtyä Springbokiin. Ei saada Pasin kanssa etupoikia kiinni tänään. Mutta huomenna kyllä. Varaan illalla Sellenbochista hotellin, jonne etu- ja keskipojat kokoontuvat. Sellenboch on Etelä-Afrikan viinialueen keskus joten etupojat viihtyvät siellä kyllä vaikka tulevat aikaisemmin.
Oma ranne on kipiä ja välillä pahuksen kipiä mutta sitä enemmän murheen kryyniksi ovat nousemassa ketjuni, jotka ovat kirjaimellisesti finaalissa. Ne eivät pysy kireällä ja venyvät venymistään. Kiristysvarat alkavat niin ikään olemaan loppu ja kuluneet epäkeskoiksi… mutta ehkä ne menevät loppuun. Uudet ovat sivulaukussa, mutta tässä kohtaa ei jaksaisi enää vaihtaa… ;) ... Markuksen jousi kestää myös tämän päivän. Etupojat jäävät Gelnwilliamiin yöksi, joka noin 300km Sellenbochista.


Märkää oli takajoukon pojilla… rapatietä ei kuitenkaan paria sataa kilometriä enempää.


Jukka poseeraamassa Sossulvein dyyneillä.


Pasi päivän tärkeimmässä hommassa. Uuttaa tarraa liimaamassa.


Suora joka päättyy Etelä-Afrikkaan. Viimeinen rajanylitys oli tänään… ei niin nopea kuin Suomen ja Norjan raja mutte ei paljon hitaampikaan.


Loppu häämöttää. Tuohon 679km'n laskettava kuitenkin vielä reilu 400km lisää. Se tulaa Cape Agulhas koukkauksesta. Cape Agulhas Afrikan Nordkapp eli Afrikan eteläisin piste... jota ei voi jättää väliin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti